Doelstelling

Scouting Blauwe Jungle stelt zich als doel om mensen met een verstandelijke beperking op een zo normaal mogelijke manier mee te laten doen aan het spel van Scouting Nederland. Dat houdt in dat we alle thema’s die Scouting Nederland aanbied aan bod laten komen. Scouting technieken zoals pionieren, kaart en kompas, knopen, koken, kamperen, EHBO, vuur stoken maar ook diverse sport en spel verwerken we tot leuke programma’s.

De programma’s passen we zoveel als mogelijk aan op het denk en werkniveau van de deelnemers. Meestal is het zo dat alle leden aan hetzelfde onderdeel mee kunnen doen, en zo niet dan zorgen we voor twee vrijwel identieke programma’s op verschillende niveaus.

Samenwerking staat binnen onze groep hoog in het vaandel. Daarom laten we de leden regelmatig in kleine groepjes een opdracht tot een goed einde brengen. Dit versterkt het gevoel van samen dóen.

Integratie in de maatschappij is ook iets wat we erg belangrijk vinden. Daarom proberen we zo vaak als mogelijk mee te doen aan gezamenlijke activiteiten met andere groepen, zoals Baden Powelldag, kampen, kookwedstrijden en zijn een aantal van onze leden (indien mogelijk) in uniform aanwezig bij de Middelburgse Dodenherdenking.